Om een beeld te geven van de gevaren die de koopvaardijbemanning liep, hier het verhaal van het SMN schip de Bintang.
Het schip vaart op 21 november 1941 van Calcutta, via Kaapstad, naar Trinidad als het in de buurt van Trinidad getroffen wordt door twee torpedo’s. Binnen een paar minuten zinkt het schip, zo’n 300 zeemijl uit de kust. Twee al bemande reddingsboten verdwijnen met het schip in de diepte.
Als de Bintang helemaal gezonken is, blijken ook alle reddingsboten verdwenen te zijn. Wel komen er vijf vlotten bovendrijven, gemaakt van olievaten met een plankier erop. Ze zijn ongeveer 2 bij 2 meter. De vlotten bevatten water en noodrantsoenen. De rondzwemmende bemanningsleden worden over de vlotten verdeeld, 10-12 man per vlot. Zonder uitzondering blijkt iedereen met een dikke laag stookolie bedekt te zijn en velen zijn gewond en hebben olie binnen gekregen.

Na enkele dagen verliezen de vlotten elkaar uit het oog. Op alle vlotten zien de drenkelingen boten en vliegtuigen langskomen zonder dat ze opgemerkt worden. Iedere keer weer een zware teleurstelling die veel van het moreel van de bemanning vergt.

Op dag 7 wordt het eerste vlot gezien door een Spaans schip dat de drenkelingen opneemt. Er wordt nog uren gezocht naar de vier andere vlotten maar die worden dan niet gevonden.
Na 17 dagen worden nog twee vlotten door twee boten opgemerkt en worden de mensen aan boord genomen.
Het vierde vlot heeft na 20 dagen geen eten meer en nog maar een klein beetje water. Maar op dag 22 worden ook deze mensen gered.
Op het vijfde vlot is er na 10 dagen al geen eten en water meer. De mensen overleven op regenwater en vissen die ze met messen harpoeneren.
Pas na 30 dagen spoelen ze aan op het strand van Trinidad. Daar worden ze door soldaten van een naburig Amerikaans kamp ontdekt en in veiligheid gebracht.
22 bemanningsleden van de Bintang overleven de aanval niet.

-In 1941 gaan 4 SMN schepen verloren en sneuvelen 39 bemanningsleden.
-In 1942 gaan 7 SMN schepen verloren en sneuvelen 170 bemanningsleden.

Lees verder: Verplaatsing hoofdkantoor SMN